Eerste keer op Circuit Zolder

Na drie keer Mettet was het tijd om iets anders te proberen. Dus afgelopen maandag met de gebroeders Bert en Jan naar Zolder. Met een BMW S 1000 R (waarover hier meer). Niet met Clubmot deze keer maar met Motorsportschool. Omdat ik toch al een beetje circuitervaring heb, koos ik voor de niveau 1+ cursus.

Na de technische keuring en het papierwerk kreeg ik een transponder om mijn rondetijden bij te houden. Iets wat op Mettet niet het geval was. Motorsportschool voorziet voor de 1+ groep vijf rijsessies van telkens 20 minuten: 3 sessies met instructeur en 2 sessies vrij rijden. En er is ook een brok theorie voorzien. Die theorie bouwt verder op die van de niveau 1 cursus. De basics van circuitrijden heb je dus al best onder de knie.

Vóór de eerste rijsessie doken we het theorielokaal in met instructeur Peter Den Heijer. Met zijn sappige Nederlandse accent en plezante vertelstijl wist hij de groep moeiteloos bij de les te houden. Tijdens de eerste theorieronde legde hij uit hoe onze groep het circuit op zou gaan. Per groepje van een negental rijders heb je twee rijinstructeurs. Eentje rijdt op kop, de andere sluit de groep af. Na elke ronde is er een doorschuifsysteem waardoor iedereen ’s achter de koprijder kan rijden om te zien welke lijnen hij rijdt. De staartrijder geeft je na de sessie eventueel feedback, al gebeurde dat bij mij maar 1 keer. Dat rijsysteem is dus een beetje anders dan bij Clubmot maar komt ongeveer op hetzelfde neer, alleen doet daar 1 instructeur al het werk.

Peter gaf tijdens die eerste theorieronde ook aan wat de aandachtspunten voor vandaag waren: kijkrichting, zitpositie en rijlijnen. Waarna we voor de eerste keer het Zolderse asfalt op mochten. Beetje spannend wel, want Zolder staat bekend als een sneller circuit dan Mettet. Waar Mettet vrij kort en scherp en daardoor minder snel is, gaat op Zolder het tempo de hoogte in door de vaak ruimere bochten en langere stukken recht tussenin. Bert en Jan waren al twee keer op Zolder en konden dat alleen maar bevestigen.

Maar als je een instructeur voor je hebt die je de rijlijnen aangeeft, gaat het eigenlijk vanzelf. Wel wennen, want de Mettetse bochten ken ik intussen redelijk goed, maar op Zolder was alles nieuw. Opnieuw alles verkennen en memoriseren. De bochten, de rempunten, de instuurpunten, de gepaste snelheden, enzovoort. De eerste rijsessie was daardoor hoofdzakelijk verkenningswerk.

peter-den-heijer-zitpositie

Dan, theorieronde 2. Peter nam plaats op een motor voor een babbel over de ideale zitpositie. Zoals we bij Clubmot al zagen: een sportieve, actieve en relaxte houding is een must.

Het begon intussen te miezeren, waardoor de tweede rijsessie een totaal andere ervaring werd dan de eerste sessie. Sessie 1 ging vrij vlot, dankzij de perfecte weersomstandigheden. Tijdens sessie 2 moest iedereen op eieren rijden, door de motregen. Het tempo omlaag, minder bruusk remmen en accelereren, zo weinig mogelijk hellingshoek maken door naast de motor te gaan hangen … En toch ging het mis, vlak achter mij. Na de Lucien Bianchibocht liep het tempo op om dan af te remmen voor de kleine chicane. En dat afremmen doe je op nat best héél voorzichtig, of je voorwiel schiet gewoon onder je uit. Dat mocht de rijder achter me helaas aan den lijve ondervinden. Opeens een hels schuurgeluid achter me … en dan een motor die horizontaal langs me kwam doorgeschoven. Even schrikken.

Tijdens theorieronde 3 analyseerde Peter bocht per bocht. Waar is het instuurpunt, waar ligt de apex en het uitstuurpunt? Waar zijn niveauverschillen op het circuit, goeie schakelpunten en andere zaken waarmee je rekening moet houden? Bijzondere nuttige info.

Intussen klaarde het buiten op, maar droog lag het circuit er nog niet bij. Rijsessie 3 was dus opnieuw erg voorzichtig, maar deze keer gelukkig zonder brokken.

zolder-motorsportschool

Voor we de eerste sessie vrij rijden startten, riep Peter de groep nog even binnen voor de spelregels tijdens deze sessies. Hoe haal je in, wanneer haal je niet in, dat soort dingen. Even alle neuzen in dezelfde richting zetten om brokken en misverstanden te vermijden. Jammer genoeg kregen we tijdens de eerste vrije sessie al snel een rode vlag: iedereen van het circuit af wegens een crash. Naar het schijnt is de rijder toch zelf van het circuit gereden, maar het kostte ons wel heel wat rijtijd.

De slotsessie zat gelukkig wel helemaal goed. De zon had intussen het asfalt opgedroogd, de theorie zat helder in het kopje, Zolder begon stilaan bekend terrein te worden en ik zat in een goeie flow. Superfijne sessie met mijn snelste rondetijd van de dag: 2:11.530.

bert-s1000r

Samengevat: bijzonder fijne circuitdag op een circuit dat naar meer smaakt. De hogere snelheden maken de adrenalinerush groter, maar het spelletje ook gevaarlijker. Fouten worden zwaarder afgestraft. En het is leuk om een nieuw circuit te verkennen en stap voor stap jezelf te verbeteren door alle elementen van het circuit te analyseren en te memoriseren.

Over de organisatie heb ik geen klachten. Bij Clubmot is de theorie wat uitgebreider, wordt tijdens de vrije sessies iets strenger toegekeken en krijg je iets meer persoonlijke feedback (al moet je er daar ook soms om vragen). Bij Motorsportschool is de theorie bondiger, maar zit de essentie er zeker in, wat voor een rijder die zijn eerste circuitervaringen opdoet ruimschoots voldoende is. De rijders van de 1+ groep hielden zich tijdens de vrije sessies niet altijd aan de vooraf opgelegde spelregels – waarschijnlijk deels omdat er redelijk wat niveauverschil in de groep zat (38 seconden verschil tussen de snelste en traagste rijder op hun snelste ronde tijdens de eerste sessie vrij rijden) – wat soms tot gevaarlijke situaties leidde. Grootse minpunt voor mij is dat je tijdens een gelijkaardige opleiding van Clubmot op Mettet in totaal zes rijsessies krijgt, en bij Motorsportschool op Zolder vijf. Grootste pluspunt: de transponder.

Hoe dan ook: op Zolder zien ze me nog terug!

Voor de (gewatermerkte) foto’s van ondergetekende in actie op Zolder moet je hier zijn.

Advertenties

2 thoughts on “Eerste keer op Circuit Zolder

  1. Pingback: Test: BMW S 1000 R | Jean Le Motard

  2. Pingback: 2016 in cijfers | Jean Le Motard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.