Ik ga op allroadreis en ik neem mee …

Zaterdag is het eindelijk zover. De Alpentrip met Endurofun. Vanuit België in drie dagen binnendoor naar de Italiaanse Alpen, daar 4 dagen offroad doen, en dan weer terug, over asfalt. Geen volgwagen, alle bagage gaat mee op de motor. Behalve ter plekke, daar laten we onze spullen op de bivakplek. Ik zal proberen af en toe iets op de Facebook page te posten, maar ‘t zal afhangen van de connectie.

Zo’n trip ondernemen betekent dat je redelijk wat gerief moet meenemen, ook al ga je met de motor. Blij dat ik de Triocursus gevolgd heb, anders was het toch meer inpakken als een kieken zonder kop. Een kleine selectie van wat meegaat (want mijn volledige checklist overlopen zou een beetje erover zijn):

Motor: Triumph Tiger 800 XCa

Natuurlijk kon ik deze trip doen met mijn kersverse BMW F 800 GS, maar als Triumph je een Tiger 800 XCa toestopt om in de Alpen te testen … wie zou dan nee zeggen? Voor de gelegenheid uitgerust met een set Continental TKC 80. Met dank aan TC Moto voor het prepareren van de motor (ook al heeft Dirk de tanktas per vergissing aan een motorjournalist meegegeven).

jean-en-de-tijger

Tent: Quechua Forclaz 2

Niet enkel Triumph geeft me testgerief mee, maar ook Decathlon. Te beginnen met een tent. Ik wou liefst een tent die niet te groot en te zwaar was. ‘t Is per slot van rekening een motorreis, een dakkoffer is dan niet direct een optie. Een trekkerstent dus. Ik krijg de Quechua Forclaz 2 mee. De goedkoopste tweepersoonstrekkerstent in het Quechua gamma (69,99 euro) en ook de zwaarste (3,5 kg). We zullen zien wat dat geeft.

Slaapzak: Quechua Forclaz 0° Ultralight

Een slaapzak om te testen gaat ook mee. Opnieuw waren gewicht en formaat belangrijke criteria, maar ook de warmte. September in de Alpen, dan durft het al eens vriezen, heb ik me laten vertellen. Dus ik wou absoluut de warmste slaapzak van Quechua mee. Twee Quechua’s hebben een comforttemperatuur van 0°C, waarvan de Ultralight het lichtste en meest compact is: 1200 g en 6,1 l. De Light: 1625 g en 14,9 l. Vooral qua volume een groot verschil, dus ik ben blij dat ik de Ultralight meekrijg.

Slaapmat: Quechua Arpenaz Air Pump 70

Goeie nachtrust is tijdens een allroadreis essentieel, dus een goed matrasje ook. Liever geen schuimrubberen exemplaar, maar iets met meer comfort. Omdat ik zeker wou zijn van klachtenloze nachten koos ik niet voor een trekkersmat. Die zijn doorgaans 50 cm breed en ergens tussen 2,5 en 5 cm dik. Ik wou breder en dikker, ook al zou dat meer volume betekenen. De Quechua Arpenaz Air Pump 70 is 70 cm breed en 11 cm dik en heeft een ingebouwde pomp. Gewicht en volume: 1,2 kg en 4 l, waarmee deze matras best kan concurreren met de zelfopblazende matjes van Quechua.

quechua-slaapzak-matje-tent-camelbak

Helm: Held Alcatar

De Shoei zou wel ‘s te warm kunnen worden en is minder geschikt voor offroadgebruik. Maar ik doe niet elke dag offroad, dus investeren in een endurohelm van 500 euro, daar had ik geen zin in. Instapmodelletje moest volstaan. Ik ben er een aantal gaan proberen bij FC-Moto: Acerbis Active Helmet, Held Alcatar, Givi X.01 Tourer, IXS HX 207. De Held zat het beste. Dus toen die een tijd terug in solden stond bij RAD: geen moment getwijfeld.

Dorst: Camelbak Stoaway 2L

Een dag offroadrijden in de bergen, daar krijg je onderweg serieus dorst van. Het waterreservoir van de Camelbak Stoaway 2L zit in een isolerende neopreenzak. Ook de drinkslang zit in een isolerend jasje. De Camelbak bevestig ik met musketons op de rug van mijn harnas. Als het niet te koud is: crossshirt erover en gaaaaas!

Roltas: Touratech Rack-Pack Adventure XL 89L

Dit was een moeilijke. Al je gerief meekrijgen op een motor, niet evident. De test-Tiger kreeg zijkoffers meegeleverd, maar een topkoffer heb ik opzettelijk afgewimpeld. Reden: met een of meerdere roltassen werken is handiger.

Een grote roltas had ik nog niet, dus moest ik ernaar op zoek. Vraag is dan: hoe groot is groot genoeg? Ik besloot voor heel groot te gaan, zeker toen er op louis.de een mooie promotie liep. Ik ging voor de Touratech Rack-Pack Adventure XL. Goed voor 89 liter. Vervaardigd door Ortlieb.

Ik neem trouwens ook nog een kleinere roltas mee: een Enduristan Tornado 2S van 21 liter. Kan van pas komen om tijdens de dagtochten wat spullen mee te nemen.

touratech-rolbag-enduristan

Heb je nog specifieke vragen over wat ik meeneem op motorreis? Stel ze gerust in de comments.

Advertenties

3 thoughts on “Ik ga op allroadreis en ik neem mee …

  1. Pingback: Verslag: Endurofun Adventuretrip Alpen 2016 (deel 1) | Jean Le Motard

  2. Pingback: Nieuw gerief in 2016 | Jean Le Motard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.