Nieuwe helm: Lazer Monaco Evo Droid Pure Carbon

Nog maar pas een Nieuw gerief-bericht gepubliceerd en er is al een aanvulling, met dank aan Lazer. Ik mag van hen een Monaco Evo helm testen. Neusje van de zalm van deze Belgische helmfabrikant: een systeemhelm met heel wat features zoals een fotochromatisch vizier. Bovendien – in carbonversie – de lichtste systeemhelm op de markt: 1350 gram.

Hieronder een uitgebreide video ter kennismaking. De review volgt in 2017, eerst enkele maanden grondig testen.

Update 29/10/2017: De review is klaar.

Advertenties

6 thoughts on “Nieuwe helm: Lazer Monaco Evo Droid Pure Carbon

    • De review zal pas voor de zomermaanden zijn, maar de eerste indrukken zijn alvast goed. Comfortabel, opvallend licht voor een systeemhelm, qua aerodynamica en geluid zit het ook goed. Wel redelijk wat luchtcirculatie in de helm. Dat zal aangenaam zijn in de zomer, maar op dit moment (wintertemperaturen) is hij best fris. Da’s meteen ook het enige minpunt dat ik op dit moment kan bedenken. Maar de uitgebreide review volgt later dus 🙂

  1. Pingback: Korte review: Shoei GT-Air | Jean Le Motard

  2. Aloha, bij mijn zoektocht naar overige testresultaten voor deze helm kom ik op deze site uit. Was erg benieuw wat de ervaringen waren met de Evo, kan er niet veel vinden.

    Zelf ben ik sinds de release van de Evo(April 2016) de trotse eigenaar van de Monaco Evo Pure Carbon. (Geen idee overigens of de Droid versie een update is voor 2017?)

    Anyway let’s share my thoughts: ik heb met de Evo Pure Carbon in 2016 een aantal weekenden en een 8-daagse motortocht door Frankrijk er mee mogen rijden. Ik moet toegeven dat het zeer mooie en zeer lichte helm is. Ik had hiervoor een Caberg Rhino met intern zonnevizier(1650gr) en tot op heden geen spijt gehad van mijn nieuwe aankoop. Het verschil in gewicht merk je aanzienlijk!

    Het fotochromatisch vizier geeft meer rust aan de ogen en je blijft ook bij het ingaan van tunnels voldoende zicht houden. De ventilatie is inderdaad ruim voldoende, voor de zomermaanden is dit dan weer zeer welkom 🙂
    De vier ventilatie standen van het vizier zijn eveneens zeer fijn te noemen. Pluspunt ten opzichte van het vorige monaco model is het openen van de systeemhelm(vizier). Wat ik gelezen heb is dat op het voorgaande model veel kritiek was. Met de handschoenen aan is de knop op de Evo zeer gemakkelijk in te drukken. Het loshalen van het vizier gaat ook op een vlotte ‘elegante’ manier, hier is echt goed over nagedacht. Het pin-lock vizier is met name een verwelkoming, eenvoudig te monteren. (Vergeet niet het plastic eraf te halen bij montage 😉 )

    Bluetooth
    Ipv een communicatiemiddel van Laser, heb ik mijn eigen SCALA RIDER 9X herplaatst en dit ging gepaard met een tweede meegeleverde ‘baseplate’ van de Scala Rider, gelukkig had ik deze nog liggen. Deze variant van de baseplate moest ik op de helm plakken aangezien de originele houder van de Scala Rider niet geklemd kan worden middels inbus. Dit past niet om de rand van de helm gezien de helmvoering hier geen plaats maakt.

    Over de voering, het ‘Morpho’ systeem, is eveneens goed nagedacht. Het voelt wel wat dunnetjes aan, met name bij het plaatsen van mijn Scala Rider heb ik de voering her en der moeten loshalen en dan zou bijna willen zeggen dat hier op bespaard is.
    Bij het vaak herplaatsen is het nog de vraag het materiaal het lang uit houdt. Uiteraard is het ‘Morpho’ systeem geheel los te halen en uit te wassen, Het materiaal is naar mijn idee eenvoudig na te bestellen indien het vervangen moet worden.

    Enig Nadeel wat ik momenteel nog steeds ervaar is dat ik mijn helm, ondanks de maat, te klein heb aangeschaft. De maat voor mij betrof een L(61/62cm), echter de helm ‘Klemt’ met name ‘Goed’ af aan de onderkant. Bij het op- en afzetten ga je dat voelen en hierdoor dien je de helm met enige kracht uit elkaar te trekken alvorens je hem op en afzet. Maar zodra hij zit, zit het geweldig, sluit goed af tijdens het rijden en dempt de rijwind goed.

    Op naar de lente 🙂

    Groet,
    Huib

    • Hey Huib, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben momenteel m’n eerste bevindingen over de Monaco Evo aan het neerschrijven. Artikel zal waarschijnlijk morgen klaar zijn. Ik kan me wel vinden in de punten die je opsomt. Wat de maat betreft: heb je al gekeken of een grotere “binnenkant” een oplossing is? Met dat Morpho systeem kan je misschien uitwijken naar iets dat ruimer zit? Langs de andere kant: een helm mag best klemmen bij het aantrekken, als hij maar goed zit eens je ‘m op hebt.

  3. Pingback: Eerste indrukken: Lazer Monaco Evo Carbon | Jean Le Motard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.