Vergelijkende test: SW-Motech Baracuda vs Ortlieb Velocity

Ik rij zo goed als altijd met de motor naar het werk. En zo goed als altijd zit daar een flinke lap file bij. Zijkoffers vind ik dan een belemmering. Laptop en boterhammendoos gaan daarom de rugzak in.

Ik heb meer dan een jaar een Ortlieb Velocity rugzak gebruikt, tot SW-Motech vroeg of ik hun Baracuda motorrugzak wou testen. Beide zijn waterdicht en hebben een rolsluiting. In de Baracuda kan 25 liter, in de Velocity 24 liter. En ze gaan voor ongeveer 100 euro over de toonbank. Erg gelijkaardige rugzakken dus. Dat vraagt om een vergelijkende test.

Buitenkant

De SW-Motech Baracuda is vervaardigd uit waterafstotend plastic (tarpaulin). Met twee verstelbare gespen op de zijkant kan je de rugzak compact maken als je ‘m niet vol stopt.

De Ortlieb Velocity heeft waterafstotende plastic voor- en achterstukken, met stoffen zijstukken die bedekt zijn met een waterafstotende coating. Geen compressieriempjes bij de Ortlieb.

Rugzak smerig? Bij de Ortlieb viel op dat hij moeilijk te kuisen is. Na een tijd leek het alsof het vuil in het plastic ingebakken zat. Vegen en schuren zoveel ik wou, het maagdelijke geel kwam niet meer terug. De SW-Motech rugzak daarentegen lijkt gewoon niet vuil te worden. Toch een lijpe vogel met een precisieschot? De sporen van de aanval zijn simpel met een vochtig doekje weg te vegen. Wil je per se een Ortlieb Velocity? Kies dan voor een donker kleurtje.

Ergonomie

Beide modellen hebben gewatteerde, verstelbare schouderriemen en verstelbare heup- en borstriemen. Vooral bij de Baracuda bleek dat borstriempje handig: als ik rondwandel met deze rugzak hebben de schouderriemen soms de neiging om van m’n schouders te glijden. Het borstriempje voorkomt dit. Mijn smalle schoudertjes kunnen uiteraard de oorzaak zijn van dat ongewenste geschuifel. De Ortlieb bleef beter zitten. Op de motor echter bij geen van beiden een probleem.

Verder voelen de rugzakken op de rug erg gelijk aan. De Ortlieb zit lager op je rug, waardoor hij groter aanvoelt, maar verder zijn er weinig verschillen. Hoewel de SW-Motech een gewatteerde rug heeft, is de Ortlieb niet oncomfortabeler ondanks z’n eenvoudigere, schuimrubberen padding. Dat heeft uiteraard veel te maken met de rugbescherming in m’n jas.

De lege Baracuda weegt 1600 gram, de lege Velocity 1010. Het extra gewicht van de SW-Motech rugzak zit ‘m vooral in de uitgebreidere uitrusting en extra padding. Op de rug merkte ik weinig van dat gewichtsverschil, maar als je ze met de hand weegt, voelt de Baracuda duidelijk zwaarder aan.

Sluiting

Typisch voor beide rugzakken is de rolsluiting. Bij de Ortlieb Velocity houdt een velcro strip de opgerolde sluiting dicht. Dat werkt goed zolang je de rugzak niet te vol propt. Doe je dat wel, dan trilt de rijwind de velcro soms los. Heb ik een paar keer meegemaakt. Nooit iets verloren onderweg gelukkig.

De SW-Motech Baracuda heeft een slimmere sluiting, met verstelbare gespen aan beide zijden. Hiermee kan je de rugzak altijd perfect sluiten en z’n volume zo klein mogelijk maken. Dit vergt wel een paar extra handelingen t.o.v. de Velocity, maar die enkele seconden neem ik er graag bij.

Binnenkant

De Baracuda is gevoerd en heeft een apart, gewatteerd vak voor je laptop (tot 17”). In twee kleinere vakje kan je een blok papier, wat pennen of usb-sticks kwijt.

Zo’n vakje heeft de Ortlieb ook, zij het niet zo uitgebreid. Voering en apart laptopvak ontbreken. Steek dus je laptop in een verder lege Ortlieb, en door het niet-aanpasbare volume doet de laptop soms een dansje in de rugzak. Niet altijd even plezant.

Waterdichtheid

Voor een regenbui laat ik de motor niet staan. Waterdichtheid is dus een belangrijk punt voor mij want een natte laptop of gsm maakt me niet blij. De SW-Motech Baracuda gebruik ik intussen een half jaar. Na meer buien dan me lief is, kan ik het oordeel vellen: de waterdichtheid zit snor. Idem voor de Ortlieb Velocity: heeft nooit een druppel binnengelaten.

Extra opbergmogelijkheden

Flesje water dat je vergat in je motorrugzak te stoppen? De Ortlieb zal je hiervoor volledig moeten openen. SW-Motech is op dat vlak slimmer: een extra vakje op de voorzijde, afgesloten door een rits. Kan je wat kleinere spulletjes in kwijt. Bespaart je wat gerol. Handig.

Besluit

SW-Motech Baracuda of Ortlieb Velocity? De keuze lijkt me duidelijk. De SW-Motech motorrugzak verliest dan wel op een paar puntjes (extra gewicht, schouderriemen die minder goed blijven zitten dan die van de Ortlieb (als je rondloopt), onvergeeflijke keuze om Baracuda met slechts één r te schrijven). Maar op de andere punten kaapt SW-Motech moeiteloos alle punten weg: de sluiting is beter, je kan ‘m compacter maken, hij heeft meer en handigere opbergmogelijkheden, en is onderhoudsvriendelijker. En voor de prijs moet je het ook niet laten, want op enkele euro’s na kosten ze evenveel. Duidelijke winnaar dus, de SW-Motech Baracuda.

Geef een reactie

