Test: Husqvarna Vitpilen 701

Drie jaar geleden presenteerde Husqvarna het prototype van de Vitpilen 701 op EICMA. Het was lang wachten op de productieversie. Op het Brusselse Auto & Moto Salon begin dit jaar was het liefde op het eerste gezicht. En nu kon ik eindelijk testen of deze Husky net zo goed rijdt als hij eruitziet.

Over smaak valt niet te twisten, maar toch, de Vitpilen is een beauty. Hij wijkt qua design erg weinig af van het conceptmodel en dat is vaak een goed teken.

“Simple. Progressive.” Dat is het motto van Husqvarna voor de Vitpilen lijn (waarvan naast de 701 ook de 401 deel uitmaakt). Het ontwerp is er in ieder geval naar: progressief en uniek in motorland. Let op de vreemde vorm van de tank. Of op “the split”, de gele lijn die de motor als het ware in twee snijdt. De ledlampen, zowel voor- als achteraan, zijn designpareltjes en logo’s sieren her en der de motor zonder storend te zijn.

Jammer dat ze er zo’n GS-achtige nummerplaathouder op gezet hebben. En hoe cool zou hij geweest zijn met de open luchtfilterkast van het concept?

Na het rondje kwijlen is het tijd om te gaan rijden. Daar is geen uitleg voor nodig want op de kleine, ronde teller staan welgeteld drie knoppen. Hiermee kan je het menu instellen en de ABS en tractiecontrole uitzetten. Simpel. Ook de kroonplaat past volledig in het concept: strak vormgegeven, zonder dat er iets in de weg zit, met het contact er rechtstreeks in verwerkt.

Wanneer je opstapt valt het op dat de Vitpilen hoog zit. Een punt om rekening mee te houden. De zithoogte is met 830 mm al behoorlijk, het zadel is ook nog eens breed waardoor de kortere medemens moeilijk beide voeten vlak op de grond kan zetten.

Bij het starten toont het dashboard dat Husqvarna al aan “pioneering since 1903” doet. De voorgeschiedenis van het merk deden we al eens uit de doeken.

Stationair valt het geluid wat tegen. De dikke mono produceert een beetje een inspiratieloos getrommel. Dat verandert gelukkig snel in een echte braap wanneer het gas erop gaat.

Vertrekken uit stilstand vraagt wat gevoel in de korte koppelingshendel en onder de 3000 toeren bokt hij ééncilindergewijs redelijk hard. Daarna gaat de Vitpilen verrassend vloeiend en snel door zijn toerenbereik. Tot de (instelbare) schakelindicator enthousiast begint te knipperen waarna even later de (eveneens instelbare!) begrenzer weinig subtiel ingrijpt.

Door zijn ranke bouw, lage gewicht en vlotte acceleraties laveert de Vitpilen makkelijk door druk verkeer. Zijn stijl past natuurlijk ook perfect in een urban omgeving. Maar hij voelt zich net zo thuis op de vloeiende kronkelwegen buiten de stad. Hier toont de Vitpilen dat hij meer in zijn mars heeft dan alleen maar door hippe buurten flaneren. Hij laat zich op snelheid vlot van de ene kant op de andere leggen. Tenminste, als je eerst de instelbare vering hebt aangepast. Dat kan makkelijk, en desnoods al rijdend, door de klikkers bovenop de WP-poten in te stellen: draai je ze de comfortabele kant uit, dan stuitert hij bij een vlotte rijstijl soms wat teveel, stel je ‘m sportiever af, dan geeft de voorkant veel gevoel en een pak vertrouwen.

Het blok levert 75 pk en een koppel van 72 Nm en da’s best veel voor een drooggewicht van 157 kg. Nat weegt hij niet veel meer want er kan maar 12 liter in de benzinetank.

Tijdens het rijden drukt het brede zadel tegen de binnenkant van je dijen, waardoor je vanzelf wat meer naar achteren gaat zitten. Pas dan sluiten je benen mooi aan langs de tank. Dat plaatst je in een sportieve houding die goed past bij de bouw van de Vitpilen.

Op zo’n ééncilinder moet je vaak schakelen en dat doe je met de standaard quickshifter zowel op als af. Hij laat soms wat steekjes vallen en af en toe duikt een valse neutraal op tussen de vijfde en zesde versnelling. Iets waarvan volgens Husqvarna enkel mijn exemplaar last heeft. Remmen doet hij ondanks de enkele schijf vooraan gewoon erg goed.

Vooraf vreesde ik voor de trillingen van de mono. Die zijn er ook altijd maar storen doen ze nooit en ze passen zelfs goed bij de karaktervolle Vitpilen. Ze maken de spiegels wel onbruikbaar.

Besluit

De Husqvarna Vitpilen 701 is een buitenbeentje. Je koopt hem omwille van het unieke concept. Voor het progressieve design en de pure rij-ervaring. Simpel. Daar moet je wel 10.295 euro (BE) of 11.950 euro (NL) voor betalen. Maar dan heb je ook een motorfiets die anders durft te zijn.

Fotografie: Kenny VH.

Pluspunten

+ Dat design!
+ Puur rijden
+ Hoogwaardige componenten en afwerking

Minpunten

– Het zadel vraagt gewenning
– Schakelen kan soms beter
– Prijs

Technische specificaties

Motor

Bouwwijze: Eencilinder viertaktmotor
Cillinderinhoud 692.7 cm³
Boring x slag: 105 x 80 mm
Vermogen: 55 kW / 75 pk
Koppel: 72 Nm bij 6750 tpm
Starter: Elektrisch
Smering: Drukcirculatiesmering met 2 oliepompen
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Primaire overbrenging: 36:79
Koeling: Vloeistofkoeling
Koppeling: APTC(TM)-slipperkoppeling, hydraulisch bediend
EMS: Keihin-EMS met RBW, dubbele ontsteking

Chassis

Bouwwijze frame: Chroom-molybdeen stalen trellisframe, gepoedercoat
Vering voor: WP Upside-Down Ø 43 mm
Vering achter: WP-monoschokdemper met linksysteem
Veerweg voor: 135 mm
Veerweg achter: 135 mm
Voorrem: Brembo vaste, radiaal gemonteerde vierzuigerremklauw met schijf
Achterrem: Brembo zwevend gemonteerde enkelzuigerremklauw met schijf
Diameter remschijf voor: 320 mm
Diameter remschijf achter: 240 mm
ABS Bosch 9M+ tweekanaals ABS (uitschakelbaar)
Ketting: X-ring 5/8 x 1/4″
Balhoofdhoek: 65 °
Bodemvrijheid: 140 mm
Zithoogte: 830 mm
Tankinhoud: circa 12 l
Gewicht (zonder brandstof): 157 kg

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.