Test: Yamaha Tracer 700 GT

Als ik “sporttourer” zeg, is de kans groot dat je denkt aan gespierde knallers à la KTM 1290 Super Duke GT of BMW S 1000 XR, of aan ietwat lompere langeafstandsmalers zoals de FJR1300 of de GSX1250FA.

Hard gaan is geen probleem voor die beestjes, maar lichtvoetigheid is een ander paar mouwen. Enter de Yamaha Tracer 700 GT.

De Yamaha MT-07 is intussen al een paar jaartjes een gesmaakt model, waarop Yamaha slim verder breit. Van de XSR700 was ik in 2016 al helemaal weg, en nu krijgt de (al redelijk tourgerichte) Tracer 700 een (nog meer) tourgerichte variant: de Tracer 700 GT.

De Japanners maakten het zich makkelijk en hielden het op een simpele upgrade: neem een standaard Tracer 700, ruil het windscherm voor een rianter exemplaar, vervang het zadel door een comfortzadel en hang er twee zijkoffers aan. Klaar. Meerprijs t.o.v. de Tracer 700: 700 euro, waarmee het totaal op 8.899 euro (BE) en 10.499 euro (NL) komt. Aantrekkelijk prijskaartje. Maar is die GT-stempel niet te veelbelovend?

Spring op het comfortzadel en je merkt direct dat de Tracer 700 GT geen imposante of overweldigende eerste indruk maakt, zoals de dikke sporttourers van de intro dat wél doen. De Tracer voelt compact en zeer hanteerbaar aan. De zit is met 835 mm niet hoogpoter-hoog, maar biedt je toch een goeie, maar nog steeds makkelijk bereikbare uitkijkpost. Voetjes aan de grond zal voor de meesten onder ons geen probleem zijn.

Je zit mooi rechtop, het stuur comfortabel geplaatst, de benen in een aangename hoek. Kilometers malen? Moet lukken. Het grote, in de hoogte verstelbare windscherm maakt dat kilometergemaal alleen maar makkelijker. In de laagste stand zit je borst mooi uit de luchtstroom, in de hoogste stand ving mijn helm nog een klein beetje wind. Geen last van turbulentie echter, en heel wat minder windgedaver.

Een kanjer van een kuipruit zoals die van de RT is het echter niet en dat merkte ik toen ik een flink eind door een stevige regenbui moest. De ruit, het kuipwerk en de handkappen van de Tracer 700 GT blijken dan onvoldoende. Een goed regenpak is dus geen overbodige luxe, of je komt doorweekt over de finish. M’n Klim-pak heeft zich nog maar ‘s bewezen.

Het windscherm verstellen doe je door twee draaiknoppen los te draaien en dan de ruit naar boven of beneden te schuiven. Niet het meest geniale systeem op de markt, maar al rijdend de ruit verstellen kan nog net, al is het een getaffel.

Het comfortzadel is aan de zachte kant, vrij glad en loopt lichtjes af naar voor toe. Daardoor kruipt je kont – als je even bent gaan verzitten – toch weer naar z’n oorspronkelijke plekje na een paar wegoneffenheden.

De gekende tweepitter uit de MT-07 bleef ongewijzigd en doet met z’n 75 pk en 68 Nm weinig spectaculairs vermoeden. Toch blijkt het blokje bijzonder geestdriftig als je met de gaskraan durft spelen. Genoeg venijn in huis voor een flinke dosis pret. Saai is de Tracer nooit. Hij loopt zelfs wat ruw, wat ‘m een karaktertje geeft.

Het rijwielgedeelte heeft weinig moeite om dat karaktertje te volgen. Meer zelfs, het kan prima mee, zolang je niet te abrupt of te sportief te werk gaat. Dan krijgt vooral de achtervering het lastig, met deining en onstabiliteit tot gevolg. Helaas is enkel de veervoorspanning achteraan verstelbaar. Maar in normale omstandigheden valt vooral op hoe vlot en licht de Tracer zich van het ene op het andere oor laat leggen en hoe makkelijk hij zich in bochten laat corrigeren.

Z’n verleidelijke basisprijs heeft de Tracer 700 GT uiteraard te danken aan zijn zuinige technologiepakket. Geen mappings, ride-by-wire, tractiecontrole, handvatverwarming, semi-actieve vering, bandenspanningsmeter, full-color LCD-display of andere tierlantijntjes. Maar de Tracer heeft de meeste zaken zo goed op orde dat je zaken als mappings, ride-by-wire of semi-actieve vering niet mist.

Het dashboard licht vooral de snelheid, de gekozen versnelling en brandstofreserve uit. Twee triptellers, kilometerstand, gemiddeld en huidig verbruik, olie- en buitentemperatuur vind je ook terug maar je moet wel voorover leunen en op een knop onderaan het dashboard drukken om erdoor te scrollen. Een beetje GT mag daarvoor wel een knop op het stuur hebben. Net als de vermelding van de resterende kilometers. Ook een middenbok had ik graag gezien. Onder de motor i.p.v. op het dashboard uiteraard.

Besluit

De Yamaha Tracer 700 GT blinkt niet uit in technologische hoogstandjes of met een overvloedige uitrusting. Hij houdt het basic, waardoor zijn prijs ook basic blijft. De fun die hij biedt is echter allesbehalve basic. Het blokje mag op papier weinig indruk maken, op het asfalt zal het zelfs doorwinterde motards kunnen overtuigen. Langs de andere kant is de Tracer ook erg toegankelijk voor beginners, door zijn weinig imposante formaat, het lichtvoetige rijgedrag en de tweecilinder die beheersbaarheid en pret overtuigend verenigt. Een GT met twee dikke vette hoofdletters is dit niet, daarvoor ontbreekt het deze Yamaha vooral aan uitrusting, maar als budget-GT is dit ongetwijfeld een zeer interessante optie.

Pluspunten

+ Fijne tweecilinder
+ Interessant prijskaartje
+ Erg wendbaar en lichtvoetig

Minpunten

– Vering komt net tekort voor écht sportief rijden
– Wie grote reisplannen heeft, moet het doen met een redelijk karige basisuitrusting

Technische gegevens

Motor

Motortype: 2-cilinder, 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, 4-kleppen
Cilinderinhoud: 689cc
Boring x slag: 80.0 mm x 68.6 mm
Compressieverhouding: 11.5 : 1
Max. Vermogen: 55.0kW (74.8PS) @ 9,000 rpm
Max. Koppel: 68.0Nm (6.93kg-m) @ 6,500 rpm
Smeersysteem: Oliecarter
Type koppeling: Nat, Meervoudige platen
Ontstekingssysteem: TCI
Startsysteem: Elektrisch
Transmissie: Constant mesh, 6 versnellingen
Eindoverbrenging: Ketting

Chassis

Frame: Diamantvormig
Veerweg voor: 130 mm
Casterhoek: 24.8º
Spoor: 90mm
Wielophanging voor: Upside-down voorvork
Wielophanging achter: Swingarm, (draagarmophanging)
Veerweg achter: 142 mm
Remmen voor: Hydraulische dubbele remschijf, Ø282 mm
Remmen achter:Hydraulische enkele remschijf, Ø245 mm
Bandenmaat voor: 120/70 R17 M/C 58W (tubeless)
Bandenmaat achter: 180/55 R17 M/C 73W (tubeless)

Afmetingen

Totale lengte: 2,138 mm
Totale breedte: 806 mm
Totale hoogte: 1,270 mm
Zithoogte: 835 mm
Wielbasis: 1,450 mm
Grondspeling: 140 mm
Rijklaargewicht (inclusief alle vloeistoffen en volle brandstoftank): 196 kg
Inhoud brandstoftank: 17.0l
Carterinhoud: 3.0l

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.