Test: Benelli TRK 502

Benelli kent een bewogen geschiedenis. In 1911 opende mama Benelli een werkplaats in Pesaro, waar haar zes zonen auto’s en motoren repareerden om brood op de plank te brengen. Vaak fabriceerden ze zelf onderdelen en in 1921 was er dan de eerste volledige Benelli motorfiets.

Tijdens WO II werd de fabriek plat gebombardeerd. De broers gaven de moed niet op en rond de helft van de vorige eeuw kende Benelli het ene sportieve succes na het andere. Hoogtepunt was het behalen van de titel in het wereldkampioenschap 250 cc met Dario Ambrosini aan het stuur.

In de jaren 60 en 70 ging het Benelli voor de wind, maar sterke Japanse concurrentie dwong het merk in 1988 op de knieën. In de jaren 90 kwam Benelli in handen van de Merloni groep en brachten ze legendarisch klinkende motoren uit als de Tornado en de TnT 1130. Maar opnieuw was het succes niet van blijvende duur.

In 2005 werd Benelli overgenomen door de Chinese groep Qianjiang en werd het even stil. Bij ons althans, er werd gefocust op groeimarkten als India en zelfs Iran. Op de EICMA in 2015 stelde Benelli dan de Leoncini en de TRK 502 voor. Het begin van de wederopstanding?

Kleine ADV

De Benelli TRK 502 is een middenklasse adventure bike die eruit ziet als een grote adventure bike: hij heeft stoere looks, is breed gebouwd en staat hoog op de poten, met een dubbele koplamp boven de typische snavel en uitstekende valbaren (ze steken uit, de kwaliteit heb ik gelukkig niet getest).

Voor spaakwielen en een 19 inch voorwiel moet je bij de TRK 502 X zijn, de gewone TRK heeft 17 inch wielen en is daardoor veel meer baangericht. Met die laatste ging ik vier dagen naar de Eifel en Moezel om te zien of de Benelli TRK 502 een waardig alternatief kan zijn voor de bekendere adventure motoren.

Ergonomie

Het eerste wat opvalt is het raar gevormde stuur. De handvaten staan onder een vreemde hoek en het stuur bouwt niet heel breed. Het zadel is zacht, de zadelhoogte is met 800 mm niet eens zo heel hoog voor dit type motor. Droog aan de haak weegt de TRK 213 kg. Niet niks. En met een volle tank van 20 liter weet je dat je ver zal kunnen rijden voor de volgende tankstop maar neemt ook het gewicht proporties aan die bij een dikke adventure bike passen.

Instellingen

Er zijn welgeteld 3 instelknopjes op deze Benelli: één op het stuur en twee op het dashboard. Met het eerste knopje zet je de ABS aan of uit. Dat is vooral handig mocht je offroad willen gaan. Het was alleen nooit erg duidelijk of de ABS aan dan wel uit stond: bij stilstand knippert het ABS-lichtje sowieso. Het tweede knopje dient om de twee triptellers te bedienen en te resetten. Het derde knopje toont aan dat Benelli klaar is om de wereld te veroveren met deze TRK: hiermee schakel je tussen miles en kilometers.

Het dashboard zelf is eenvoudig maar zeer duidelijk en compleet. Een mooie, analoge toerenteller, geflankeerd door een LCD-display met daarop de voornaamste info. Enkel de buitentemperatuur ontbreekt.

Motor

De TRK 502 wordt aangedreven door een 499 cc parallelle tweecilinder met vier kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen. Dat resulteert in 48 pk en 46 Nm. De benzine-injectie hebben ze goed voor elkaar: er is nooit een schokkerige gasaanname en ook de doseerbaarheid is prima. De zesbak schakelt foutloos, zij het niet echt zijdezacht.

Inpakken en wegwezen

Wil je op reis gaan, dan wil je graag bagage kunnen meenemen. En dat kan op de Benelli zonder problemen. De bijgeleverde zijkoffers (Givi TRK33 koffers met Benelli embleem) zijn handig in gebruik en de topplaat vormt met het duozadel één groot vlak waardoor er makkelijk een duffelbag op gebonden kan worden.

Rijden!

Eerlijk gezegd vroeg ik me vooraf af of ik op deze TRK veel plezier zou kunnen beleven aan de eindeloze bochten in de Moezel en Eifel. Al gauw ontdekte ik echter de voordelen van het beperkte vermogen: het gas kan meteen vol open halverwege de bocht zonder dat je moet doseren uit angst voor een uitbrekend wiel. Het blok draait met plezier toeren en daar kan je gretig gebruik van maken omdat de versnellingsbak zich uitstekend leent voor ontkoppelingsloos opschakelen.

De ophanging is een compromis tussen comfort en sportief. Ligt het asfalt er goed bij dan kan je de TRK snedig door de bocht rijden. Hij houdt zijn lijn verrassend goed en de uitstekende banden bieden tonnen vertrouwen: Benelli voorziet de TRK standaard van Pirelli’s Angel ST banden, een slimme keuze.

Wanneer wisselende lasten elkaar snel opvolgen zit de Benelli vlug aan zijn limiet. Slecht wegdek, hard remmen en snelle bochtenwissels zijn niet echt zijn ding. Soepel rijden is dat wel en dan kan het heel vlot vooruit gaan.

Volgens de snelheidsmeter gaat het dan vaak vlotter dan in realiteit. Bij 130 km/u op de teller meet de GPS bijvoorbeeld slechts 106 km/u. En om 120 echte kilometers per uur te rijden moet de teller boven de 140 km/u aanduiden. Een te groot verschil als je het mij vraagt.

Aan die snelheden biedt het windscherm, dat niet instelbaar is, een aanvaardbare bescherming. Alleen zijn er dan zodanig veel turbulenties rond je hoofd dat autostraderitten snel vermoeiend worden. Je snelheid een beetje laten zakken is de boodschap, en dan is de TRK weer in zijn element.

Trillingen zijn er altijd: afhankelijk van het toerental zitten ze in het stuur, in de voetsteunen of gewoon overal. Dat was wennen maar storen deed het nooit. Het zadel leek aanvankelijk aan de zachte kant maar bleek erg comfortabel te zijn. Toeters en bellen zitten er niet op de TRK 502: geen tractiecontrole, geen cruisecontrol, geen mappings of andere elektronische snufjes.

Besluit

Het was zeker geen liefde op eerste zicht met deze Benelli TRK 502. Geleidelijk aan wist hij me wel te bekoren en uiteindelijk had ik gewoon dikke fun op deze Italo-Chinees. Benelli bouwt weer aan de weg en doet dat met eenvoudige, mooie en goedkope motoren die zeker een plaats kunnen veroveren tussen de gevestigde waarden. Zo kost de TRK502 zonder optionele koffers en kofferrek in België 6.499 euro en in Nederland 7.499 euro. Voor dat geringe bedrag krijg je veel motorfiets.

Ben je op zoek naar een A2-motor die er erg volwassen uitziet en je het idee geeft dat je er mee naar de andere kant van de wereld kan reizen, overweeg dan zeker ook deze Benelli TRK 502. Doe je testrit dan wel in de Moezel, met zijn biljartvlakke wegen en wijdse bochten. Ik zou je de B259 vanuit Cochem durven aanraden.

Fotografie: Kenny VH

Pluspunten

+ Budgetmotor
+ Ziet er erg volwassen uit
+ Verrassend goede wegligging op goed asfalt

Minpunten

– Budgetmotor, en dat voel je er aan
– Onstabiliteit bij lastwissels
– Hoog gewicht

Technische specificaties

Motor

Type: In line 2 cylinders, 4-stroke, liquid cooled , 4 valves for cylinder double overhead camshaft
Displacement: 500 c.c.
Bore x stroke: 69 x 66,8 mm
Compression Ratio: 11,5:1
Rated output: 35 kW (47,6 Cv) @ 8500 rpm
Max. torque: 46 Nm (4,6 kgm) @ 6000 rpm
Lubrication: Forced lubrication with wet sump
Fuel supply: Electronic fuel injection with double throttle body ø 37 mm
Exhaust system: With catalytic converter and oxygen sensors
Clutch: Multidisc wet clutch
Gearbox: 6 speeds
Final drive: Chain drive

Elektrisch

Ignition: ECU – TLI
Spark plug: NGK CR8E
Starting: Electric

Chassis

Frame: Trestle steel tubes and plates
Front suspension: Upside-down forks Ø 50mm
Front suspension stroke: 145 mm
Rear suspension: Rear swing arm with central shock absorber spring preload adjustable
Rear shock absorber stroke: 45 mm
Front brake: Twin semi floating disk ø320 mm with 4 pistons calliper and ABS
Rear brake: Single disc ø260 mm with single piston floating calliper and ABS
Front rim type: Aluminum alloy
Front rim dimensions: 17” x MT 3.50” DOT
Rear rim type: Aluminum alloy
Rear rim dimensions: 17” x MT 4.5” DOT
Front tyre: 120/70 – ZR17 M/C 58W
Rear tyre: 160/60 – ZR17 M/C 69W

Maten en gewichten

Length: 2200 mm
Widht excluding mirrors: 915 mm
Height excluding mirrors: 1450 mm
Pilot seat height: 800 mm
Wheelbase: 1525 mm
Ground clearance: 190 mm
Mass in running order: 235 kg
Usable tank volume: 20 l
Reserve: 3 l

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.