Test: BMW S 1000 RR

Wanneer je thuiskomt met een testmotor en je tienjarige zoon roept enthousiast dat “dat zo ene is als bij de Superbikes!”, dan weet je dat je op een speciale machine zit. Of dat je te veel samen naar motorraces kijkt.

We spoelen terug naar een paar uren daarvoor. Bij BMW staat de nieuwe S 1000 RR me op te wachten. Getooid in de prachtige Motorsport-kleuren die je enkel met het optionele M-pack kan krijgen. Hij staat op superlichte M-carbon wielen en heeft een lichtere M-batterij. Een geborduurde M tooit het zadel. Om maar te zeggen dat dit de sportiefste RR is die je kan kopen. Bij de auto’s van het Bayerische merk is die M mythisch, en vanaf nu ook terug te vinden bij de Motorräder.

De S 1000 RR is tevens uitgerust met het Dynamic pack. Dynamiek heeft hij al in overvloed dus betekent dit pack bij de RR dat hij cruisecontrol en verwarmde handvatten heeft. Je zou bijna denken dat je er lange afstanden mee kunt rijden. Ook in het Dynamic pack: DDC, BMW’s Dynamic Damping Control van de nieuwste generatie. In mensentaal: semi-actieve veringen.

Het is onbegonnen werk om hier alle elektronische snufjes die op de nieuwe RR zitten uit de doeken te doen. De belangrijkste zijn de rijmodi: Rain, Road, Dynamic en Race. Afhankelijk van de modus (al rijdend te kiezen) worden al die snufjes automatisch anders afgesteld.

Met de optionele Rijmodi Pro komen er – speciaal voor de circuitrijders – nog een Race Pro 1, Race Pro 2 en Race Pro 3 bij. Bij deze rijmodi kan je alle mogelijke instellingen volledig zelf regelen. Dat gebeurt via BMW’s bekende multicontroller (aka het draaiwiel) waarmee je door het intuïtieve menu van het 6,5 inch TFT-scherm scrolt. Dit scherm vind ik nog steeds het beste van wat er in motorland is. Mooi vormgegeven, simpel in gebruik, groot, duidelijk af te lezen. Je kan kiezen tussen het Pure Ride scherm dat alle gegevens heerlijk eenvoudig weergeeft, of voor een van de drie Core Screens die snufjes als hellingshoek, remdruk en gasopening weergeven.

De elektronische ophanging kan je ook instellen via het menu. Hier heb ik echter niet mee gespeeld want daarvoor weet je best waar je mee bezig bent.

Op het moment dat ik met deze onvervalste superbike wegrij, verwacht ik me aan een overgevoelige gas, weinig doseerbare koppeling en schokkerig trekken van de ketting. Mijn verbazing is dan ook groot wanneer de dubbele R zich heel gewillig laat wegrijden. Ik moet hem niet hoog in de toeren jagen, de koppeling is perfect doseerbaar en hij trekt boterzacht op de ketting in die eerste meters.

Bij opschakelen voel ik geen enkele klik. Ik vraag me af of ik wel geschakeld heb. De schakelindicator op het dashboard duidt aan van wel. Ook bij de volgende versnelling geen kik. Of klik. Of wat dan ook. Dit is wennen, al zeker omdat ik normaal geen fan ben van BMW’s brute quickshifters en versnellingsbakken. Schakelen gaat zowel op als af ontzettend smeuïg.

Eenmaal op de baan kom je al snel typisch Belgische putten en bulten tegen. Ik zet me schrap om deze oneffenheden niet op te vangen in mijn rug. Wanneer ik erover rijd gebeurt er niks. De semi-automatische vering van de BMW vangt de oneffenheden verrassend zacht op. Dit had ik echt niet verwacht.

Traag wegrijden, allemaal goed en wel, maar daar is deze RR niet voor gemaakt. Hoe hoger de snelheid, hoe makkelijker de Duitse bom rijdt. Dus rijd ik snel. Té snel. De snelheidsmeter toont getalletjes die enkel in Duitsland legaal zijn. Die getallen dringen niet onmiddellijk tot me door. Mijn brein en lichaam ervaren helemaal niet dat ze zo snel onderweg zijn en ik hoor mezelf hardop zeggen “allee, dat kan toch niet!?!”. Ik moet mezelf resetten. Alles wat ik wist over snelheidservaring weer afleren.

Gelukkig is er de cruisecontrol. Ik zeg al langer dat iedere motorfiets cruisecontrol moet hebben en op deze RR is het een zegen. Moet je niet heel de tijd op je snelheid letten. Dit laat je ook toe om, kruis tegen de tank, een beetje meer rechtop te zitten en redelijk ontspannen te rijden. Sowieso is de zithouding niet zo extreem als je verwacht. Het M-zadel ondersteunt hard en goed, en biedt voldoende ruimte om te verzitten. Ook de clipons staan niet extreem laag of de voetsteunen extreem hoog. Dat is goed te zien wanneer hij in de garage naast mijn 600 supersport staat die een extremere geometrie heeft.

De nieuwe RR met M-pack is trouwens maar drie kilo zwaarder dan een nieuwe, Japanse 600 cc supersport. Maar met 207 pk heeft hij wel 80 dolle hengsten meer! Een jaar geleden had de Ducati V4 nog als enige hypersport standaard meer dan 200 pk, nu hebben ze het bijna allemaal. BMW deed dat door ShiftCam te introduceren op hun volledig nieuwe vier-in-lijn. Door deze variabele inlaatnokkenas is er meer koppel beschikbaar bij lagere toeren en dankzij alle vernieuwingen kon het topvermogen de hoogte in.

Door die ingreep laat de RR zich in lage toeren uitzonderlijk makkelijk rijden. Bij eender welke versnelling is er bij iedere draai aan het gas vermogen genoeg om vinnig vooruit te schieten. De BMW-remmen, gemaakt door het Amerikaanse Hayes, bijten goed en zijn perfect doseerbaar. Wanneer je hard rijdt en dan nog harder remt wordt de achterkant al gauw erg licht zonder dat het ABS tussenkomt. Dat is de eerste keer schrikken, maar went erg snel.

De bochtenstabiliteit is al helemaal subliem. Insturen gaat ontzettend licht, mede dankzij de carbonwielen. Een hypersport vraagt sowieso om een actieve rijstijl en als je wat gaat verzitten in de bochten verandert ieder industrieterrein in een racebaan. Bij wijze van spreken uiteraard.

Op de openbare weg is het verdomd moeilijk om jezelf in te houden en niet constant de naald richting het rood te draaien. Jammer genoeg viel een geplande circuitdag letterlijk in het water.

De avond voor ik de RR weer terugbreng bekijk ik hem nog eens goed van dichtbij. Die sportkleuren staan hem geweldig. De carbonwielen zijn echt vet. De geborstelde uitlaat vind ik een understatement voor een motor van dit kaliber. De schele lichten van zijn voorganger zijn vervangen door twee priemende ogen. Het achterlicht en stoplicht zijn prachtig verwerkt in de richtingaanwijzers , een briljante vondst. Maar wie heeft die pinkers in de spiegels in godsnaam zo groot gemaakt?

Ik weet dat het tijd is om afscheid te nemen van de dubbele R wanneer vanuit de keuken een tienjarige naar me roept: “Zeg papa, ben je nu weer naar die moto aan ‘t kijken?”

Besluit

De nieuwe BMW S 1000 RR is een motor die enkel met superlatieven beschreven kan worden. Met het M-pack komen de ravissante racekleuren en supercoole carbonwielen. Het aantal elektronische snufjes is niet te tellen, en ze werken allemaal onopvallend door simpelweg een rijmodus te kiezen. Wil je alle instellingen volledig personaliseren, dan kan dat.

Voor een sportieve motor als deze is hij verrassend comfortabel en rijdt hij erg gemakkelijk. Rustig rijden kan, vlotte bochten rijden is leuker. Door zijn smalle bouw is filefilteren plots wel leuk en hij laat zich door zijn vinnige acceleraties en goeie remmen in iedere opening sturen. Eindelijk is er een BMW waar schakelen wel boterzacht mee gaat. De prijs is al even superlatief. Met de genoemde opties komt deze RR op 25.270 euro (Belgische prijs, standaardprijs: 19.500 euro).

Uiteraard kan je rationele bedenkingen maken tegen een hypersport. Maar dit is geen motor die je met ratio koopt. Een BMW S 1000 RR koop je omdat je de mooiste wilt, de snelste, de beste, de … Vul zelf maar in.

De grootste bedenking die ik kan maken gaat over mezelf. Zou ik me kunnen inhouden om al die power, al dat potentieel en alle daarbij horende fun niet constant de vrije loop te laten op de wegen van Vadertje Staat? Ik vrees dat het antwoord daarop negatief zou zijn.

Fotografie: Kenny VH

Pluspunten

+ Zo makkelijk snel te rijden
+ Prachtige race-opties als de carbonwielen
+ Verrassend comfortabel bij straatgebruik door opties als cruisecontrol en de semi-actieve vering

Minpunten

– Te makkelijk snel te rijden
– Prijs

Technische specificaties

Motor

Type: Water-/oliegekoelde viertaktlijnmotor met vier cilinders, vier titanium kleppen per cilinder, variabele inlaatnokkenas BMW ShiftCam
Boring x slag: 80 mm x 49,7 mm
Cilinderinhoud: 999 ccm
Nominaal vermogen: 152 kW (207 pk) bij 13.500 tpm
Max. koppel: 113 Nm bij 11.000 tpm
Compressieverhouding: 13,3:1
Brandstofvoorbereiding: Elektronische injectie, variabele lengte zuigleiding
Uitlaatgasreiniging: Geregelde driewegkatalysatoren, EU-4

Rijprestaties/verbruik

Maximale snelheid: 299 km/u
Verbruik per 100 km conform WMTC: 6,4 l
CO2-emissie volgens WMTC: 149 g/km
Brandstoftype: Super(plus) benzine loodvrij, octaangetal 95-98 (ROZ) (klopregeling; nominaal vermogen bij 98 ROZ)

Elektrische installatie

Generator: 450 W
Accu: 12 V / 8 Ah, onderhoudsvrij

Krachtoverbrenging

Koppeling: Meerschijven-oliebad (slipkoppeling) met zelfversterking
Aandrijving: Klauwgeschakelde transmissie met zes versnellingen met rechte tandwielen
Secundaire aandrijving: Ketting 525 17/45
Tractiecontrole: DTC

Onderstel/remmen

Frame: Brugframe met aluminiumverbinding, motor meedragend
Voorwielgeleiding/veerelementen: Upside Down-telescoopvork, Ø 45 mm, veervoorspanning, ingaande en uitgaande slag instelbaar
Achterwielgeleiding/veerelementen: Aluminium #Unterzugschwinge#, full-floater pro, centrale veerpoot, in- en uitgaande demping instelbaar, veervoorspanning instelbaar
Veerweg voor/achter:120 mm / 117 mm
Wielbasis:1.441 mm
Naloop: 93,9°
Stuurashoek: 66.9°
Wielen: Aluminium gegoten wielen
Velgmaat voor: 3,50” x 17”
Velgmaat achter: 6,00” x 17”
Band voor: 120/70 ZR 17
Band achter: 190/55 ZR 17
Rem voor: Dubbele schijfrem, diameter 320 mm 4,5mm, radiaal vaste remklauw met 4 zuigers, 4,5 mm
Rem achter: Enkele schijfrem, diameter 220 mm, zwevende remklauw met één zuiger
ABS: BMW Motorrad Race-ABS deel-integraal
ABS Pro: ABS Pro met verschillende standen in Rain, Road Dynamic, geen ABS Pro in Race

Maat/gewicht

Zithoogte bij ledig gewicht: 824 mm
Binnenbeencurve bij ledig gewicht: 1.827 mm
Nuttige tankinhoud: 16,5 l
Waarvan reserve: ca. 4 l
Lengte: 2.073 mm
Hoogte (zonder spiegel): 1.151 mm
Breedte (met spiegel): 848 mm
Droog gewicht: 175 kg (M-pakket 173,3 kg) zonder accu
Ledig gewicht rijklaar, volle tank: 197 kg (M-pakket 193,5 kg)
Toegelaten totaalgewicht: 407 kg
Lading (bij standaarduitrusting): 210 kg

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.