Reistest: BMW R 1200 RT

Van het hele BMW Motorrad gamma straalt de R 1200 RT hoogstwaarschijnlijk het meest “midlifecrisis” uit. Als ik ‘m zie staan in de showroom verbeeld ik me al gauw een gesettelde vijftiger in het zadel, klaar voor een zondags toertje met de vrouw achterop, even naar Durbuy een pannenkoek eten.

Toch prijkt de 1200 RT steeds hoog op de lijstjes van best verkochte motoren en kom je – als je op zoek bent naar een toermotor – al heel snel bij deze boxer uit. Is zijn belegen uitstraling dus enkel een eerste indruk? Zou een testweekje me van gedacht kunnen veranderen?

Een trip naar Oostenrijk, samen met collega Luc op zijn Triumph Tiger Sport (waarover hier meer), was alleszins de ideale gelegenheid om de RT uitgebreid aan de tand te voelen. 2200 km. Dan kan je je al een idee vormen over een motor.

bmw-r-1200-rt-test

De look van de BMW R 1200 RT vind ik persoonlijk nogal een afknapper. Met z’n gigantische neus zou je ‘m zo een fitnessabonnement cadeau doen. Z’n voorwiel – nochtans een standaard 17” – lijkt in verhouding zelfs te klein. De twee ronde LED dagrijlichten zijn wel knap, een mooie (en optionele) knipoog naar zijn vierwielige familie.

Ook de afwerking is super. Alles piekfijn verzorgd en gedetailleerd afgewerkt. Het dashboard is overzichtelijk en informatief. Twee ronde analoge tellers (snelheid en toerental), ertussen een fraaie TFT-display in kleur die je onder meer inlicht over autonomie, kilometerstand, temperatuur, enzovoort. Boven het kleurenscherm zit een strook met verklikkerlampjes en daarboven is ruimte voorzien voor een (optionele) gps. Die in volle zon niet zo goed leesbaar is. Wat meer afscherming tegen de zon zou bij de volgende RT geen slecht idee zijn. Ook jammer dat de gps niet vergrendeld kan worden waardoor je ‘m telkens moet meenemen als je een tankstationshop moet binnenwippen of de patatten gaat afgieten.

bmw-r-1200-rt-cockpit

Alle instellingen kan je gemakkelijk bedienen vanaf het stuur. De meeste zelfs met je linkerduim. Hierbij is vooral de draairing zeer praktisch om door het uitgebreide menu te scrollen. Ook handig: je kan een menu-item als favoriet selecteren, zodat je meteen naar bijvoorbeeld de handvatverwarming of de gps-instellingen kan. Want jawel, ook de gps kan je – al is het gedeeltelijk – via de draairing bedienen. Fijn allemaal.

bmw-r-1200-rt-stuurbediening-links

Breedsmoelbeemer

Ik zal het maar meteen toegeven: ik heb de BMW R 1200 RT met veel spijt teruggegeven na de testweek. Wat een fantastische motor om lange ritten te maken. Z’n sterkste feature is zonder twijfel de geweldige kuipruit. Die beweeg je met een knop op het stuur hoger of lager. Hoe hoger, hoe minder last van wind, regen en windgeruis. Oordopjes in, ruitje omhoog … wat een rust!


De ruit leidt de wind zo goed af dat ik met m’n 1,82 meter makkelijk 120 km/u kon bollen met het vizier van mijn helm open. Gewoon ruitje op de hoogste stand. Ga je richting 150, dan voel je dat de luchtstroom die gesplitst wordt door het scherm korter achter je rug terug samenkomt. Daardoor krijg je een klein duwtje tegen bovenrug en -armen. Het ruitje ietsje naar beneden doen is voldoende om de druk te verlagen. Dan zit je nog steeds erg goed uit de wind, alleen neemt het windgeruis enigszins toe. Aan jou de keuze: meer lawaai of meer achterwaartse druk?

Zelfs in de regen is het heerlijk toeven op de RT. Hier speelt deze breedsmoelbeemer zijn troef uit: die forse voorkant houdt je lekker droog. Enige minpuntje is dat hoe hoger de ruit staat hoe moeilijker de waterdruppels van de ruit glijden. Je moet dan de ruit laten zakken tot net onder je gezichtsveld. Je krijgt hierdoor ietsje regen op je helm, maar je pak zal amper merken dat het regent. Dat was bij collega Luc wel anders.

bmw-r-1200-rt-neus

Nadeel van zo’n grote ruit: je motor transformeert soms in de vliegenvanger van München. Neem dus wat kuismateriaal mee op reis, tenzij je graag rondrijdt als mobiel insectenkerkhof.

Kilometers malen: een goeie kuipruit is één aspect, een aangename zit een tweede. Ook hier verdient de 1200 RT een pluim. Het zadel is groot genoeg om te verschuiven als je zitpositie vermoeiend begint te worden. Op 2200 km geen seconde rug- of zadelpijn gehad. Faut le faire. Ook met de benen zit het goed zoals je hier al kon lezen.

Die sterke toereigenschappen maken van de 1200 RT de motor bij uitstek voor wie (zoals ik) veel woonwerkkilometers doet. Z’n breedte is dan wel een minpunt. Met 982,8 mm ter hoogte van de spiegels is het serieus opletten tijdens het filefilteren. Bovendien zijn de zijkoffers ietsje breder (984,5 mm), iets wat ik liever andersom had gezien. Een ander minpunt zijn z’n spiegels: de dode hoek is gewoon te groot voor een machine die zo ver doorontwikkeld is.

bmw-r-1200-rt-nametag

Gezapig en sportief

De RT is eerder een beleefde toerer. De 125 pk sterke tweecilinder piekt naar 125 Nm bij 6.500 toeren per minuut. Onderaan zou je de boxer kunnen verwijten dat hij wat oempf mist, al kan je in eerste en tweede zonder veel moeite het voorwiel omhoog krijgen. Vanaf 4000 toeren schiet hij wakker, en vanaf 6000 lijkt het alsof hij door een bij wordt gestoken. Wat me wel nieuwsgierig maakt naar de power van de K 1600 GT.

Sportief rijden kan zeker met de 1200 RT, het is gewoon kwestie van ‘m op toeren te houden. De uitlaat wakkert het sportieve gevoel aan. Een beleefde brom als je het rustig houdt, hoorbaar temperament bij stevig gassen.

Gaat de naald richting 200 km/u (herzlich wilkommen auf der Autobahn), dan merk je dat enkel aan je teller. Achter het stuur (en de ruit) voel en hoor je weinig verschil tussen 100 of 200. De RT maakt met gemak snelheid, raakt niet buiten adem en blijft op elk moment stabiel.

Hou je meer van take it easy, dan is de RT ook je maatje. Vergeet je een keer te schakelen, geen probleem. Een te hoge versnelling wordt niet afgestraft met bokkensprongen, deze jongen ziet dat door de vingers en neemt vlekkeloos op vanuit de lage toeren.

bmw-r-1200-rt-boxer-motor

Met een gewicht van 274 kg is de 1200 RT zeker geen pluimpje en dat merk je bij stapvoets gemanoeuvreer. Even opletten om die massa onder controle te houden. Gaat de snelheid ietsje omhoog, dan verdwijnt ook direct dat zware gevoel. Meer zelfs, ik zou de RT zelfs al licht durven omschrijven. Opvallend hoe soepel hij in alle soorten bochten uit de voeten kan en hoeveel vertrouwen hij geeft. In snelle bochten daagt hij je warempel uit om dat brede bakkes van hem richting asfalt te duwen. Even een oortje leggen zegt meneer.

De zesbak schakelt soms wat luidruchtig. De ietwat rommelige klak die ik hoorde als ik ‘m in eerste trapte deed me zelfs denken aan mijn eigen 650 GS uit 2006. Je zou toch denken dat op 9 jaar zo’n versnellingsbak een hele evolutie doormaakt. De neutraal vinden vraagt ook soms wat tenenspitzengefühl. Rampzalig is de bak echter nooit, en met de optionele Schakelassistent Pro, waarover verderop meer, heb je in bepaalde gevallen een alternatief voor het gekende ontkoppel-schakelritueel.

Op de remmen, met vooraan zoals te verwachten een dubbele schijf, valt niks aan te merken. Efficiënt en precies doseerbaar. De ABS grijpt subtiel in, ook achteraan. De achterrem laat zich trouwens met veel gevoel bedienen. Dat hebben we al anders gezien.

bmw-r-1200-rt-dashboard

Op lange ritten is een zuinige motor ook mooi meegenomen. Na mijn testweek kwam ik uit op een gemiddeld verbruik uit van 5,5 l/100 km. Hou wel rekening met gemonteerde top- en zijkoffers en bagage voor vijf dagen. En ook niet onbelangrijk: de Duitse autostrade, waar we veelvuldig hebben geprofiteerd van de Freiheit die we daar kregen.

Ook Luc had voor een groot stuk van onze rit zijn brandstofconsumptie bijgehouden. Op de afstand dat Luc 93,54 liter tankte met z’n Triumph Tiger Sport, dronk de RT 96,38 liter. Dat maakt de Triumph dus ietsje zuiniger, maar Luc had wel zijn bagage meegegeven aan een van onze collega’s die per auto naar Oostenrijk trok. Dat scheelt dus een stel gevulde zijkoffers. Tel je bij Luc z’n 93,54 liter benzine ook de liters water die z’n motorpak opslorpte, dan komt de RT waarschijnlijk toch als winnaar uit de bus.

Keuzes maken

Wie BMW zegt, zegt opties à volonté en da’s bij de BMW R 1200 RT niet anders. Al moet ik zeggen dat hij standaard ook al goed is uitgerust. ABS, ASC (Automatisch StabiliteitsControle), twee rijmodi (Road en Rain), de verstelbare kuipruit (yes!), verwarmde handvaten, middenbok en ruime zijkoffers (34 liter elk) zitten in het basispakket waarvoor je – ga even zitten – 17.200 euro neertelt.

Het exemplaar dat ik meekreeg had nog enkele extraatjes: lakkleur San Marino blauw, uitlaat in chroom, centrale vergrendeling, topkoffer, gps, bandenspanningscontrole, alarm, 12V-aansluiting, ESA, verwarmd zadel (zowel bestuurder als passagier), cruisecontrol, Hill Start Control, koplamp Pro, Rijmodus Pro, Schakelassistent Pro, Keyless Ride en een audiosysteem. Totaalprijs: 22.120 euro. En dan stonden het topkoffer en de gps niet eens op de offerte (al heb je die tot 30/6/2016 dankzij een lifetime deal voor maar 199 euro i.p.v. 1.642,50 euro). Ook de Schakelassistent Pro (435 euro) waren ze vergeten op de offerte te zetten. Misschien krijg je die cadeau op zo’n bedrag?

bmw-r-1200-rt-topkoffer

Zijn al die opties nodig? Op een rit richting Oostenrijk maken ze het motorrijden alleszins aangenamer. Met de Keyless Ride is de sleutel op zak hebben voldoende om te kunnen starten. Wandel je weg van de motor, dan sluit de RT zelf af (en wordt het alarm geactiveerd als je die optie hebt aangevinkt en het alarm zo hebt ingesteld). De centrale vergrendeling opent of sluit met één druk alle koffers. Het topkoffer is echt top: groot (49 liter, plaats voor twee helmen), met hydraulische pompjes, binnenverlichting, een bodemmatje en extra stoplicht. Cruisecontrol is op lange afstanden fantastisch als je je rechterhand of -arm even wil ontspannen. En dan zijn er nog de rijmodus Pro, de schakelassistent, en de ESA.

Standaard krijg je de Rain en Road rijmodi, waarbij de Rain een iets softere gasrespons heeft. Neem je er de optionele Pro bij dan kan je naast Rain en Road ook Dynamic selecteren, die een directere gasrespons heeft dan de Road. Om eerlijk te zijn, ik vond de verschillen subtiel.

Met de Schakelassistent Pro kan je schakelen zonder te ontkoppelen. Zowel naar boven als naar beneden. Zorgt ervoor dat je sneller en vloeiender schakelt, al werkt het niet altijd perfect. Het is wat ontdekken wanneer je kan kiezen voor de schakelassistent of toch best gewoon ontkoppelt. Vooral bij het opschakelen. Neerschakelen gaat in de meeste gevallen wel prima met de schakelassistent.

Tot slot ESA, of languit Electronic Suspension Adjustment. Hiermee regel je de ophanging: soft, normal of hard. Zet je ‘m hard dan voel je dat de RT harder staat afgeveerd. Kies je voor soft dan gaat hij merkbaar meer in de veren, in die mate dat hij soms lijkt te deinen. De verschillen tussen de drie instellingen voel je dus wel degelijk.

bmw-r-1200-rt-keyless-ride

Oké, welke opties moet je kiezen? Je budget speelt natuurlijk een rol, en je plannen. Voor wie naar Oostenrijk en verder wil, zou ik de cruisecontrol, het topkoffer en de gps zeker aanbevelen. Daarmee kom je, in combinatie met de goedkoopste lakkleur en dankzij de tijdelijke lifetime deal, op een som van 18.604 euro. Wat je daarna nog eruit pikt, hangt af van de vetlaag van je spaarvarken en je eisen. ESA is tof, maar of je het echt gaat missen? De schakelassistent is een leuk hebbeding, maar of je het echt gaat missen? De Keyless Ride is een coole gadget, maar of je … En zo kan ik nog wel even doorgaan. Kortom, it’s personal.

bmw-r-1200-rt-boxer

Samengevat

Ik zal de BMW R 1200 RT nooit een sexy model vinden, maar rij ermee weg en al snel ontdek je wat een fantastische motor dit is om lange afstanden te doen, in weer en wind. De geweldige kuipruit beschermt je prima tegen de elementen en ook ergonomisch zit alles goed. De bediening van het uitgebreide menu gebeurt eenvoudig en handig via het stuur. Motorisch gezien kan hij ondanks z’n gewicht vlot uit de voeten, al wordt hij laag in de toeren wat lui. Hij heeft enkele werkpuntjes zoals de gps, dode hoek en versnellingsbak, maar de balans slaat moeiteloos positief uit. Wie het budget heeft om deze toertopper aan te schaffen zal er geen spijt van krijgen.

bmw-r-1200-rt-review

Pluspunten

+ Fantastische kuipruit
+ Comfort en ergonomie
+ Basisuitrusting inclusief verstelbare kuipruit, verwarmde handvaten en zijkoffers
+ Verrassend soepel, wendbaar en pittig voor z’n gewicht
+ Had ik de fantastische kuipruit al vermeld?

Minpunten

– Niet goedkoop
– Opletten met de breedte in de files
– Versnellingsbak kan verfijnder
– Grote dode hoek in de spiegels
– Gps niet goed afleesbaar in zonlicht en niet vergrendelbaar

bmw-r-1200-rt-logo

Wat brengt de toekomst?

Laat ik even zot doen en een aantal features bedenken voor de volgende BMW R 1200 RT. Want de optielijst kan nooit lang genoeg zijn. Hier gaan we:

– Ruitenwisser (automatisch en handmatig instelbaar)
– Elektrisch verstelbaar stuur
– Elektrisch verstelbare zit
– Adaptive cruisecontrol
– Koplamp die meedraait in de bocht
– Achteruitversnelling
– Automatische versnellingsbak
– Bekerhouders
– Head-up display
– Internetradio
– Koffer met ingebouwde laadcontacten
– Geen antenne maar zo’n typische vinnetje zoals op z’n vierwielige broers

Nog iemand iets op z’n verlanglijstje staan? Vul maar aan in de comments hieronder.

bmw-r-1200-rt-voorwiel

Technische specificaties

Motor

Type: 2-cilinder 4-takt boxermotor met lucht- en waterkoeling, dubbele bovenliggende nokkenas, één balansas
Boring x slag: 101 mm x 73 mm
Cilinderinhoud: 1.170 cm³
Vermogen: 92 kW (125 pk) bij 7.750 t/min
Koppel: 125 Nm bij 6.500 t/min
Compressieverhouding: 12.5 : 1
Mengselvorming / motormanagement: Elektronische inspuiting in inlaattraject
Uitlaatgasreiniging: Geregelde 3-wegkatalysator, Euro 3-emissienorm

Prestaties / verbruik

Topsnelheid: over 200 km/u
Verbruik per 100 km bij 90km/h constant: 3.9 l
Verbruik per 100 km bij 120 km/h constant: 5.3 l
Brandstof: Loodvrije super, octaangetal 95 (RON)

Elektrische installatie

Dynamo: Draaistroomgenerator 540 watt
Accu: 12 V / 16 Ah, onderhoudsvrij

Aandrijving

Koppeling: Oliegesmeerde koppeling, hydraulisch bediend
Transmissie: Klauwengeschakelde 6-versnellingsbak
Secundaire overbrenging: Cardanas

Rijwielgedeelte / remmen

Frame: 2-delig, voor- en achterframe met meedragende motor/transmissie
Voorwielgeleiding / -vering: BMW Motorrad Telelever; veerpootdiameter 37 mm, centraal geplaatst veerbeen
Achterwielgeleiding / -vering: Enkelzijdige swingarm van gegoten aluminium met BMW Motorrad Paralever; WAD-veerbeen (veerwegafhankelijke demping), veervoorspanning traploos verstelbaar met handwiel, instelbare uitgaande demping
Veerweg voor / achter: 120 mm / 136 mm
Wielbasis: 1.485 mm
Naloop: 116 mm
Balhoofdhoek: 63,6°
Velgen: Gegoten aluminium
Velgmaat, voor: 3;50 x 17″
Velgmaat, achter: 5,50 x 17″
Bandenmaat, voor: 120/70 ZR 17
Bandenmaat, achter: 180/55 ZR 17
Remmen, voor: Zwevende dubbele remschijven, diameter 320 mm, vaste remklauwen met 4 zuigers
Remmen, achter: Enkele remschijf, diameter 276 mm, zwevende remklauw met 2 zuigers
ABS: BMW Motorrad Integral ABS (standaard)

Maten / gewichten

Lengte: 2.232 mm
Breedte incl. spiegels: 982,8 mm (incl. koffers: 984,5 mm)
Hoogte zonder spiegels: 1.415,6 mm
Zithoogte, onbeladen: 805 / 825 mm (high seat: 830 / 850 mm; low seat: 760 / 780 mm)
Binnenbeen curve, onbeladen: 1.810 / 1.850 mm (high seat: 1.875 / 1.915 mm; low seat: 1.740 / 1.880 mm)
Rijklaargewicht: 274 kg
Max. toelaatbaar totaalgewicht: 495 kg
Max. belading (bij standaarduitrusting): 221 kg
Tankinhoud: 25 l
Reserve: ongeveer 4 l

10 thoughts on “Reistest: BMW R 1200 RT

  1. Pingback: Roadtrip naar Oostenrijk | Jean Le Motard

  2. Pingback: Kort getest: BMW F 800 GT | Jean Le Motard

  3. Pingback: Test: BMW S 1000 XR | Jean Le Motard

  4. Pingback: Getest: Suzuki GSX1250FA Touring | Jean Le Motard

  5. Pingback: 2015 in cijfers | Jean Le Motard

  6. Pingback: Top 3 favoriete testmotoren 2015 | Jean Le Motard

  7. hallo kan iemand mij vertellen . waarom mijn kuip scheef staat . bmw 1200rt 2014 garage kan niets vinden . na mijn bevinding 8 mm

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.