Test: Klim Badlands motorpak

Vorig voorjaar wou ik mijn motorpak inruilen voor een nieuw. De Rev’it Sand 2 had z’n beste tijd gehad. Grootste ergernissen: niet meer waterdicht, niet meer proper te krijgen (vooral de ooit lichtgrijze delen) en tegen de muffe geur van lange doorregende autostraderitten hielpen zelfs geen tien wasbeurten. Meer daarover hier.

Tijdens de zoektocht naar een nieuw pak stond dus in koeien van letters op mijn verlanglijstje: Goretex. Liefst een Goretex buitenlaag, en niet een Goretex binnenlaag onder een niet-waterdichte buitenjas, want dan kan je na een regenbui nog altijd dienst doen als lokaal beregeningssysteem.

Over Klim had ik al veel positiefs gehoord en gelezen en het Badlands pak voldeed aan mijn criteria. Klim ontwikkelde dit pak als een adventurepak voor lange reizen in zowat alle weersomstandigheden.

Niet dat ik tijdens mijn dagelijkse woonwerkritten wilde avonturen meemaak, maar de degelijkheid die Klim nastreeft voor dit pak, wil ik ook als ik 100 km door de stromende regen naar huis rijd. Thuiskomen, dat door en door natte motorpak uittrekken en erbij lopen als een deelnemer van een wet t-shirt contest … Ik was het beu. De zware investering was het me daarom waard: voor de jas tel je al snel 1000 euro neer, voor de broek ongeveer 750 euro.

Maar eerst: passen. In België kan je daarvoor momenteel enkel terecht bij Moto Adventure Store. In Nederland is er Bartang, Arjan Brouwer en Rally Adventure Shop. De Limburgers kunnen dichter bij huis terecht: FC-Moto ligt net over de Duitse grens, bij Aken.

Ik koos voor die laatste optie. Wil je ook bij FC-Moto gaan passen, weet dan dat er zelden een ruim assortiment in de winkel hangt. Wat je best doet: bestel online (dat kan tot 10 stuks, dus selecteer een paar verschillende maten), kies voor ophaling in de winkel, krijg een mailtje als alles voor je klaarligt (kan even duren) en ga dan langs. Je betaalt enkel wat je effectief mee naar huis neemt en als je niks koopt is dat geen probleem.

Goed dat ik ging passen, want ik leerde dat de Badlands jas in maat M te korte mouwen heeft voor mijn armen. De L zat goed qua armlengte, maar rond de romp werd het nogal ruim. Te korte mouwen vond ik geen optie, dus besloot ik voor de L te gaan. De Badlands broek kan je in twee lengtes verkrijgen. Maat 32 in normale lengte zat me als gegoten.

Intussen rijd ik bijna een jaar rond in m’n Klim pak. Tijd om te kijken hoe het zit met de waterdichtheid, de muffe geurtjes en zo meer.

Pasvorm

Laat ons beginnen met jas en broek nader te bekijken. Dat ze een waterdichte buitenlaag hebben, wist je al. Het gaat hier om drielaags Goretex Pro. Armacor, Cordura en SuperFabric verhogen de duurzaamheid en het Robocop-gevoel. Want ze maken de jas nogal stijf, waardoor je geen elegante snit moet verwachten van de Badlands jas. Op de motor heb je echter geen last van het ietwat stugge materiaal.

Zoals gezegd zit de jas nogal ruim rond de romp. Breedgeschouderde Amerikanen met bierbuiken, op die maat lijkt Klim deze jas ontworpen te hebben. De bijstelmogelijkheden zijn beperkt: velcro op de onderarm, een sluiting met een metalen lusje op de bovenarm, en voor de broek velcro bijstelriempjes net boven en onder de knie. De jas heeft een niergordel waarmee je ‘m beter kan doen aansluiten, maar echt veel helpt dat niet.

Toch hoeft die ruime snit niet altijd een nadeel te zijn. Ik droeg de jas bijvoorbeeld tijdens een offroaddriedaagse in de Ardennen, met een harnas eronder, en dan zit de jas als gegoten. De standaard bescherming haal je er in dat geval uiteraard uit.

Klim kiest voor D3O protectoren, wat het draagcomfort verhoogt. De D3O onderdelen reageren namelijk naargelang de impact. Bij zachte bewegingen blijven ze soepel, pas bij een harde impact worden ze hard, in een fractie van een seconde. Het pak heeft D3O inserts op schouders, ellebogen, knieën, heupen én er is een rugprotector. En verder zijn er ook protectoren voor borst en staartbeentje. Goed voor twaalf stuks in totaal.

De Badlands broek heeft een mooiere pasvorm. De buikomtrek kan je aanpassen met twee velcro riempjes, de breedte van de enkelopening met drukknoppen.

Éénlaags

M’n Rev’it motorpak was een drielaagspak: buitenlaag, regenlaag, warmtelaag. Dat had zo z’n voordelen. Als het warm was ging de warmtelaag eruit, en bij echt heet weer ook de regenlaag. Maar het was ook een gedoe, die lagen eruit halen en terug erin stoppen.

Het Klim Badlands combo is een éénlaagspak. Die ene laag is water- en winddicht. Geen warmtelaag en dat voel je: de Badlands is een stuk frisser dan de Rev’it Sand 2 met alle lagen aan boord. Niet dat dat een probleem moet zijn. Je kan altijd een fleece of thermische onderlaag aantrekken. Of doe zoals ik: elektrisch verwarmde binnenjas. Heerlijk. Dus die ene laag is echt geen nadeel.

Ventilatie

De Badlands jas heeft tien ritsen die je kan openzetten voor maximale ventilatie en een verfrissende luchtstroom: onderarmen, bovenarmen, twee op de borst, twee in de zij, twee op de rug. Daarnaast kan je de kraag met drukknopen wijd openzetten, voor extra verkoeling rond de nek. De broek heeft voor beide bovenbenen een ventilatierits vooraan en achteraan.

Tijdens de offroaddriedaagse vorig jaar werkte ik me soms in het zweet en toen bleek de ventilatie van de Badlands uitstekend te werken. Alle ritsen open: een heerlijk verkoelend briesje waait binnen. Ik stond toen wel haast altijd recht op de motor.

Als je zit, doet de ventilatie het minder goed. Vooral onderarmen en benen moeten het dan met veel minder verkoeling stellen. De openingen staan dan niet meer vol in de wind, en bovendien verhindert de stijfheid van ritsen en materiaal dat je de openingen meer richting rijwind kan zetten.

Een sauna kan je het pak nochtans niet noemen. De thermometer moet al boven 25°C klimmen vooraleer de ventilatie te weinig wordt. Bleek tijdens mijn Alpentrip van augustus vorig jaar. Een week in de Alpen getoerd, het doorwaaipak heb ik maar zelden bovengehaald.

’s Winters is de nek een aandachtspuntje. De kraag is in vergelijking met m’n Rev’it pak namelijk erg laag. Dan heb je dus een neckwarmer of iets dergelijks nodig.

Waterdichtheid

Ik doe zomer en winter m’n woonwerkritten, door weer en wind. Waterdichtheid is voor mij persoonlijk dus een van de voornaamste eisen voor een motorpak. M’n vorige pak leerde me dat de lekplekken van een jas doorgaans de ritsen, de nek en de polsen zijn. En voor de broek is het kruis de gevoelige plaats bij uitstek.

Het Badlands pak heeft naast Goretex Pro ook waterdichte ritsen. De mouwen kan je nauw rond de polsen afsluiten met een velcrosluiting. Toch was de Rev’it aanpak beter, ondanks de niet-verstelbare drukknop aan het mouweinde van de Sand 2. De jas heeft namelijk ook een rits die van pols tot bijna aan je elleboog loopt. Zo kan je makkelijk de manchetten van je motorhandschoenen onder de mouwen te stoppen. Dat deed ik als het een natte rit beloofde te worden. Mijn persoonlijke ervaring is dat dit tijdens stortbuien voor minder waterinsijpeling zorgt dan wanneer je de handschoenen over de mouwen doet. Hoewel op termijn m’n Rev’it pak zoveel water opslorpte dat het weinig uitmaakte of ik m’n handschoenen onder of over de mouwen droeg.

Bij m’n Klim jas kan ik onmogelijk m’n winterhandschoenen onder de mouwen stoppen. Daarvoor kunnen de uiteinden van de mouwen niet ver genoeg open. Ja, je kan iemand vragen om je te helpen. Maar zelf? Met dikke handschoenen aan? No way dat dat aan beide kanten lukt. Dus draag ik de manchetten van de handschoenen over de mouwen. Gevolg: bij lange regenritten wurmt zich langs daar een beetje vochtigheid binnen. Niet dat ik met natte onderarmen zat, maar de boord van de mouwen werd klammig en dus ook die van de trui die ik onder het pak droeg. Opgelet: het ging hier om enkele uitzonderlijke gevallen, tijdens lange ritten door zware buien. Zeker niet tijdens elke regenvlaag.

De opening van de kraag kan je verkleinen met een koordstoppertje achter op de kraag. Maar doordat de kraag, zoals de rest van de jas, aan de stijve kant is en liefst z’n oorspronkelijke vorm terug aanneemt, moet je het touwtje geregeld aantrekken. Da’s vooral een must als je een drash national induikt en je wil vermijden dat via je nek een klein regenstroompje binnensijpelt. Doe je dat niet en zit de wind verkeerd, dan heb je het soms vlaggen. Ik heb het – gelukkig maar – één keer meegemaakt in een jaar Badlands rijden. Bij Rev’it bedachten ze ook hier een slim uitgedokterde oplossing: je sluit de kraag van de Sand 2 jas af met een verstelbare drukknop. Maar al die vindingrijkheid wordt dan weer teniet gedaan door de dorstige buitenlaag en de op termijn lekkende ritsen.

Dus de mouwen en kraag zijn de heikele punten, maar hoe scoort het totaalpakket in de zeikende regen? Ik heb het een paar keer mogen testen. Het pak slorpt geen water op en als je na een regenbui een paar droge motorkilometers voor de wielen krijgt, is je pak weer volledig drooggeblazen. Heerlijk. In bijna alle gevallen kwam ik kurkdroog op m’n bestemming. Inderdaad: bijna. Kraag en mouwen, remember? Als je de kraag strak genoeg aantrekt, is de kans klein dat je langs daar water binnenkrijgt. Maar de mouwopeningen zouden verder open moeten kunnen zodat dikke handschoenen eronder kunnen. De broek deed het dan weer uitstekend. Geen nat kruis, niks.

Duurzaamheid

Na een jaar intens gebruik ziet mijn Badlands pak er nog steeds prima uit. Als nieuw zou overdreven zijn, maar het scheelt niet veel. Geen sleetplekken, geen vuile vlekken, geen kapotte ritsen, geen muffe geurtjes. De Ardennendriedaagse was af en toe een modderbad, maar een zachte spons en een tuinslang deden alle sporen in een wip verdwijnen.

Er is slechts één dingetje dat het eerste jaar niet overleefde: het kapstoklusje. Dat vond ik er vanaf het begin al wat magertjes uitzien, zeker voor het gewicht van de jas (3,5 kg inclusief alle protectoren). Na een maand of acht begaf het stiksel het dan ook. Maar verder: zeer degelijk gerief, dit pak.

Praktisch

De Badlands jas heeft zeven buitenzakken: twee op de heupen, drie op de borst, een kleintje op de linker onderarm en een XXL-zak op de onderrug. De broek telt twee zakken. Keuze genoeg.

De jas heeft ook nog ’s vijf binnenzakken. Die zijn eerder aan de kleine kant, in tegenstelling tot de ruime (maar helaas niet-waterdichte) buitenzakken. De binnenzakken zijn gemaakt van dunne, witte meshstof waar ik geen grote fan van ben. Want wit wordt snel vuil (het meshzakje waarin de borstprotector zit, is momenteel grijs i.p.v. wit), en doordat de stof zo soepel is, krijg je het gevoel dat zwaardere voorwerpen zoals je gsm of portefeuille er makkelijk kunnen uitglippen.

Dorstig? Achter de rugprotector kan je een camelbak kwijt. Dat kwam erg van pas tijdens m’n Alpentrip deze zomer. Een tweeliterzak op je rug doet de jas echter achteraan doorhangen, waardoor de kraag vooraan omhoogkruipt. Een vastgesnoerde niergordel kan dat niet verhelpen. Ongemakkelijk zit de naar achter hangende jas niet, het ziet er alleen wat raar uit.

Besluit

Klim zet met de Badlands een zeer degelijk pak neer waarbij waterdichtheid en duurzaamheid primeren. De pasvorm draagt daar de gevolgen van: die komt duidelijk op de tweede plaats. Maar dat zal de laatste zorg zijn voor iedereen die op zoek is naar een motorpak waarmee je zo goed als alle weersomstandigheden aankan.

Klim voorzag het pak ook van meer ventilatieritsen dan je op twee handen kan tellen, van comfortabele, uitgebreide protectie (inclusief rugprotector!) en van een praktische ruimte voor een waterreservoir. De prijs is navenant, maar dit pak is dan ook niet bedoeld voor motorrijders die alleen korte zonnige ritjes doen.

Ja, de jas heeft nog werkpunten. De voornaamste vind ik de sluiting van kraag en mouwen. Die verbeteren zou de waterinsijpeling wellicht verhelpen die heel af en toe voorkomt tijdens lange, zware regenritten. Ook de maten van de jas zouden Europeser mogen. Maar ondanks dat steekt de Klim Badlands met kop, schouders en knieën uit boven de gemiddelde motorjas die vaak al na een half jaar intens woonwerkverkeer z’n pluimen en waterdichtheid heeft verloren.

Ter info: Klim heeft dit voorjaar de nieuwe Badlands Pro uitgebracht, met nog net iets straffere features dan de “gewone” Badlands. Die laatste blijft nog beschikbaar zolang er stock is, maar zal op termijn verdwijnen. Misschien wel het moment om de oude Badlands aan een prijsje aan te schaffen?

Update 8/3/2018
Ja lap, de review staat nog maar pas online of ik zit al met stukken. De drukknop aan het einde van de linker broekspijp had blijkbaar een te stevige ruk gekregen, want foetsie. Ik contacteerde Klim en mocht de broek opsturen (naar Oostenrijk) voor een gratis herstelling. Maar de verzendkosten naar Oostenrijk waren wel voor mijn rekening. Even gehoord bij een kleermaker op de hoek hoeveel een nieuwe drukknop plaatsen zou kosten: 8,50 euro. Daarvoor krijg ik de broek niet in Oostenrijk. Dan maar zo laten herstellen.

Update 22/5/2019
Kapotte rits. Leek me niet zomaar iets voor m’n kleermaker. Zonder probleem door Klim hersteld. Iets uitgebreider uitgeschreven, hierzo.

5 thoughts on “Test: Klim Badlands motorpak

  1. Zelf heb ik een KLIM zomerbroek en ben daar heel tevreden over. Heel degelijk, top kwaliteit en prettig om te dragen én waterproof. ttz het water loopt even vlot buiten als binnen 🙂 (zomerbroek hé)
    Die review is welgekomen, ’t is geen goedkoop merk, gebruikers info is dus belangrijk.
    Ben toch benieuwd naar die waterdichte ritsen, of die binnen, laat ons zeggen, 2jaar ook nog waterdicht zijn.

  2. Gegroet Jean,
    Ik heb 4 jaar woon-werk gereden met een Richa C-change met hetzelfde natte (rev’it) kruisverhaal na enkele maanden. Het was niet meer tof. Zelfs meerdere gratis herstelbeurten hadden niet het verhoopte resultaat. Na een crash in juni, waarbij mijn richa pak misschien nog dienst kan doen als doorwaaipak, rij ik sinds deze zomer met de Nimbus jas en de Lyngby air broek van Dane. Het is een goretex laminaat pak. Kenmerk dat ook op mijn lastenboek stond vermeld. De goede recensies die over deze combinatie zijn te lezen, ik kan ze ten volle bevestigen. Na 7000 km en ettelijke 100 regen kms, stap ik nog elke dag met plezier in mijn pak. Zowel bij 25 tot 30°C zoals deze zomer met open ritsen, als nu bij 4°C met de gewatteerde binnenvest. De waterdichtheid op langere termijn zal zich nog moeten bewijzen.
    Alvast bedankt voor je aangename lectuur op je site.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.